lördag 12 februari 2011

GBP operation 9/3

Hej!
Nu var det ett tag sen det blev nåt inlägg...eller ja jag har ju börjat med "Dagens Skämt" som kommer att dyka upp varje dag framöver (så länge jag orkar)

Tanken är oxå att jag ska skriva om min tid före, under och efter operationen.
Men jag vet ju inte hur jag kommer att må så ni får ta det som det blir, men för min egen skull så ska jag försöka att skriva av mig så mycket jag kan. Jag vet ju själv att jag mår bättre om jag får skriva av mig när jag mår dåligt. Men allt kan man ju inte skriva om här på bloggen. Men jag kommer nog att vara så öppen som jag brukar vara.

Kan ju börja sammanfatta lite av vad som hänt hitintills:

Onsdag 9/2
Har fått tid på Södertälje Sjukhus för provtagning och massa olika möten.

Kl 8.00 var det provtagning bokat och proverna skulle tas på fastande mage så jag var lagom hungrig när vi satt och väntade på min tur, det var ganska mycket folk men gick ändå relativt fort. Och som vanligt hade dom problem att få nålen rätt. Men hon var "envis" sköterskan och det gick till slut (jag hade redan fått blåmärke när jag kom hem)

 Kl 9.00 var det dax för inskrivning på kirurgmottagningen samt prat med sköterskan där. Jag fick lite mediciner som jag skall ta innan operation och på operations dagens morgon.
Vi pratade även lite om kosten jag nu går på och som jag kommer att äta. Hon vägde och mätte mig på alla möjliga ställen p kroppen. För när man går ner i vikt sen så minskar man ju inte bara i vikt utan i midjemått och lårmått och halsen...Ja lite här och där kan man väl säga ;-)

Min start vikt är 98,3kg och 159cm (kort) ;-) Kan tillägga att jag redan nu hade gått ner 2kg sen jag var där första gången och pratade med läkaren om ev operation ;-)

Kl 10.00 hade det planerats in EKG och det var klart på 2röda så vi hade en väldigt lång vänte tid tills nästa möte. Passade då på att gå till Apoteket och kolla upp lite priser på kommande saker som jag måste köpa samt beställa.
Alex och jag började gå mot nästa möte som inte skulle vara förens kl 11.15 men vi passade på att äta mackorna vi hade med oss när vi kom på rätt plats. (jag var tok hungrig kan jag säga)
 Kl 11.15 hade jag Dietist möte och det pågick i ungefär en timme.
MYCKET information att komma ihåg kan jag säga, tur man får ringa och dubbelkolla hur många gånger man vill när man är osäker. Men jag har rätt så stor koll ändå på hur allt ska vara. Känns kanon oxå att jag har många vänner som redan gått igenom detta som jag kan bolla ideér med och ställa frågor. Sen är det ju faktiskt olika från person till person men känns ändå kanon att ha några att prata med.

Nu var klockan nåt runt 12.00 och jag hade nästa möte inbokat 14.50 och det var på Narkosmottagningen.
Då vi efter en liten "rundtur" i kullverten (ja vi gick fel) så gick vi in på Narkos avdelningen och sa till en sköterska där att vi hade tid 14.50 MEN att vi fanns tillgängliga redan nu. Tack så mycket sa hon och gick in men kom ut efter ca 1min (inte ens det) och sa att vi kunde komma in ;-)

Narkosen är inget främmande för mig då jag har opererat mig ett antal gånger tidigare MEN det är ju alltid lika nervöst varje gång. Även detta mötet gick bra och vi kunde åka hem tidigare än planerat.

Jag hade lagom ont i huvudet när vi kom hem och vi började diskutera min "sista" måltid.
Det blev en köttgryta som Alex lagade och det var gott.

Jag tog även en cappuccino på kvällen...passade på att njuta ;-)

Torsdag 10/2 Dag nr1
Nu börjar jag med mina VLCD drycker, vatten och te (utan socker och mjölk)
och detta ät det ända jag får äta nu fram till operations dagen.
Jag kör Nutrilett Choklad (påse) samt köper några olika smaker i Shake (färdigblandade)
Jag tränade även lite mera än 1timme med vårat Wii och balans brädan. Jag joggade i 20min samt tränade llite muskler ;-)

Fredag 10/2 Dag nr2
Idag har jag köpt Nutrilett Quick Weightloss Soups Kyckling och den var helt okej i smaken.
Skönt om jag hittar lite att variera med.

Lördag 11/2 Dag nr3
Det är ju idag och jag har inte hunnit med så mycket mera än 1Choklad dryck nu på morgonen och jag måste bli bättre på att dricka vatten. För under dom 3-5 första dagarna av dieten töms kroppens lager av kolhydrater (glykogen) och en hel del vatten förloras. Det är vanligt med huvudvärk, hunger och lätt kraftlöshet. Men efter dessa dagar så kommer fettbränningen igång och min hunger dämpas ;-)

Jag ska väl även ta lite lätt träning idag, hade det inte varit så jä*la halt ute hade jag gått på promenad MEN sköterskan råd var att INTE gå ut och halka nu inför operationen ;-) *Klok kvinna det där*
Det får väl bli lite Wii spel och sen ska jag kolla upp lite priser på gåband eller ev en Crosstrainer på nätet.

Ja detta var lite uppdatering om vad som komma skall och vad jag hitintills varit med om.
Ni får jätte gärna kommentera och ställa frågor och jag ska försöka att uppdatera så ofta jag kan ;-)
Nu ska jag ta och umgås lite med min dotter och hennes kompis som sitter och spelar Wii (jag får träna senare när dom inte spelar länge)

OVER AND OUT

Inga kommentarer: